Monday, 25 June 2012

Hukum Wanita Letak Gambar Di Facebook

Soalan paling popular yang diajukan pada Ustaz Azhar Idrus...Dengarkan jawapannya...

Sunday, 24 June 2012

Ustaz Sharir Long (Bicara Hadis-Bhg 5): Syukur & Pengertiannya

Best Ustaz ni...Jom2x Dengar dan amati...Syukur...


Ni link untuk tengok ceramah2x lain...SINI

Friday, 22 June 2012

Kisah Rumput dan Murid sekolah

Kisah ini aku petikan dari cerita kawan aku...yang tampak ringkas tapi memang mendalam maksudnya...

Ada suatu pagi yang tenang sekumpulan murid darjah 3 angkasa bersuka ria di padang dalam waktu pendidikan jasmani dan kesihatan(PJK)...Pagi itu adalah bebas untuk bermain apa saja asalkan jangan main mata sudah cikgu Azman cakap...hehe...sibuklah murid-murid tadi bermain dengan apa yang mereka suka,ada main bola,main badminton,main berlari dan macam-macam lagi lah...

Tiba-tiba,seorang murid yang agak pendiam,Sufian, menanyakan pada cikgu Azman..."cikgu,saya tak minat untuk bermain hari ini,saya selalu terfikirkan bagaimana mencari CINTA SEJATI ??? "...cikgu Azman agak tergamam sekejap bilamana budak darjah 3 bertanyakan soalan itu...tapi cikgu Azman tetap jawab dengan sebaiknya...Sudah menjadi tanggungjawab dia untuk mengajar apa yang betul kepada anak-anak muridnya walaupun tiada kaitan dengan subjek tersebut...

Cikgu Azman pun berkata. "okay, semua mari kumpul kat sini sekejap,cikgu nak ajar satu benda"...Murid-muridnya pun berkumpul seperti yang disuruh..."hari ini cikgu nak kamu semua cari mana rumput yang paling cantik kat padang ni lepas tu berikan kepada cikgu,lepas itu petik dan bagi kat cikgu..tapi INGAT ! tak boleh berpatah balik kena teruskan sampai kamu betul-betul kamu temui rumput yang paling cantik bagi kamu kat padang ni...Hanya sekali je tau boleh petik rumput tu "..."okay, mulakan sekarang ! "...

 Berpusulah, murid-murid tadi mencari rumput yang paling cantik kat padang...Macam-macam ragam yang dapat lihat dengan perangai sedia ada dari budak-budak darjah 3 tadi...Yang paling bersungguh semestinya Sufian,yang tanya soalan tadi...

Sufian jumpa macam-macam rumput sepanjang padang sekolah itu tapi ada yang cantik tapi tak juga dipetiknya seperti cikgu Azman nyatakan...dia pun teruskan lari berjalan...ketemu lagi rumput lagi cantik dari sebelum ni...tapi masih belum dipetik rumput itu...dalam hatinya terdetik,"Rumput didepan lagi cantik dari rumput ini kot"....Sampailah dipenghujung padang Sufian masih tak bertemu dengan rumput yang dia rasa cantik dimatanya...Sufian pun menangis...

Cikgu Azman yang mendengar tangisan itu...segera berlari ke arah Sufian...

Cikgu Azman : "kenapa kamu menangis Sufian?"
Sufian : " saya tak dapat pun rumput yang paling cantik kat padang sini..."
Cikgu Azman : "Itulah kamu Sufian...biar cikgu terangkan..."Begitulah manusia yang sentiasa tidak berpuas hati dengan apa yang ada di depan mata,kamu telah bertemu dengan rumput cantik pada mulanya tapi hati kamu masih tidak puas hati,kamu masih mahukan yang lebih baik dari itu...Itu bukannya cinta sejati...
CINTA SEJATI adalah apabila kita bertemu dengan seseorang yang terbaik buat kita,yang kita sayang dan setia, Kita akan menghargai sebetulnya apa adanya dia,walau buruk dimata orang tapi dimata kita tetap baik saja...CINTA SEJATI takkan mencari yang lebih sempurna dimatanya tapi menerima apa yang kurang dari dia sebagai pelengkap dan kekuatan buat diri kita...Begitulah cinta sejati murid-muridku...


Okay, begitu ceritanya...aku harap korang semua faham dengan tulisan aku,yang baru first time buat cerita macam ni...hehe...Maafkan segala kekurangan aku...kritiklah aku agar aku dapat jadi lebih baik dan sentiasa memperbaiki diri ke arah yang lebih baik...Aku manusia yang tak sempurna yang banyak kelemahan...

nota kaki : Hargailah siapa yang ada didepan kita, Jangan persiakan dia...Nanti dah tiada jangan sampai menyesal...Wallahualam...

Thursday, 21 June 2012

Teori VS Pengalaman

Bukan teori aku telah penuh didada, bukan juga telah banyak aku tempuhi pengalaman yang kental tapi hadir aku hanya untuk berkongsi idea dari benak fikiran anugerah Tuhan...Tiba-tiba terlintas dalam dimensi otak aku untuk tulis entri sebagai mana tajuk atas...hehe...(ayat skima)...

Teori biasa kita belajar dalam kelas hari-hari disekolah atau dimana-mana jua buku yang anda baca, takkan sama dengan pengalaman yang kita tempuh sendiri dalam hari-hari yang mendatang dalam menongkah harus kehidupan duniawi...Menempuh pengalaman tanpa kehadiran teori pun memang agak memberi kesan dalam ketaakulan membuat keputusan dan keberkesanan memilih cara...Pabila belajar teori semata-mata agar cukup membutakan cara kita bekerja dalam suasana sebenar...Begitulah, serba sedikit yang aku rasakan dalam Teori vs pengalaman...

Haruslah kita tahu yang pengalaman adalah terlalu mahal untuk dimiliki orang sebabnya bukan semua orang akan hadapi pengalaman yang sama dari situ terserlah nilai estetika yang tersendiri. Dalam pengalaman kita dapat belajar sesuatu yang baru dan lebih berharga ,yang pentingnya dari pengalaman lah terhasilnya buku untuk dibelajar teori dalam kelas...So bagi teori vs pengalaman memang tiada pemenangnya, masing-masing ada kepentingan yang tersendiri...

Kita boleh simpulkan kat sini yang keduanya pun adalah penting dalam hidup kita,belajar sebanyak mana teori yang kita mampu pasti tidak kita rugi walau sedikit kerna Allah suka pada sesiapa yang menuntut ilmu kerana-Nya dalam kita mencari keredhaan Dia yang Maha Memiliki segala ilmu...Carilah pengalaman yang berharga buat diri bagi kuatkan lagi jati diri dan kemampuan diri dalam menempuh onak duri hidup didunia dan moga kita tabah menghadapi segalanya dalam naungan dan pelihara Allah SWT...Insyallah !

nota kaki : ILMU tak kan masuk dalam otak kalau tak dicari dan difahami...Renung2kan =)

Tuesday, 12 June 2012

Kalau Facebook(FB) tak ada...

Sedar ke tak sedar dah beberapa tahun hidup kita duk depan FB je kan...Kalau dulu time belum wujudnya Facebook(FB) ni...memang semua orang macam tak kisah walau tak hadap laptop satu hari...tapi sekarang tak on9 FB 1jam pom dah rasa lain je...tapi bukan semua la macam tu kan... :P ...sesetengah je la yang addicted sgt...tapi ada FB pom bagus sebab ada jugak peluang untuk mencari rezeki lebih dari on9 FB je...buat bisnes online...macam2 la lagi...


Acu cuba, try ,test bayangkan kalau FB tak ada...???

  • Maybe kita still layan myspace,friendster,tagged...dll
  • Pagi-pagi mesti bangun gosok gigi...xla pagi2 on9 FB dulu...hehe..
  • Jumpa member mesti byk nk diceritakan...modal pun byk kot sbb dah lama tak jumpa...sekarang dalam FB pun dah byk chatting...
  • Kalau FB tak ada...perangai seseorang tu pom dapat tahu dari 'status post'...kantoi...hehe..
  • Susah juga nak cari makan dari online bisnes...maybe sebab link tak meluas macam sekarang...
  • Banyak juga kita tahu apa yang benar dan apa yang palsu dalam politik...(fhm2 sendiri)...hehe...
  • Badan mantap memang tetap nampak mantap tapi sekarang dalam FB badan mantap pun kantoi berjiwang...hehe...hati bertaman bunga ros kot..hahax...
  • Kalau FB tak ada pada aku memang berkurang la fitnah-fitnah yang terpapar kat sana-sini,macam-macam cerita la ada...bila dengar cerita separuh jalan,dah heboh kan kat FB buat status la konon...Gitu la jadinya fitnah zaman sekarang...Dah memang akhir zaman kan, fitnah berleluasa...ingat-ingat sendiri la...
  • Kalau FB tak ada, memang tak kaya la Mark Zuckenberg tu...haha...(gurau je)
  • Kalau FB tak ada, banyak la lagi sebabnya...fikirlah sendiri !...haha...
Entri ini bukan aku nak condemn FB atau mana-mana pihak...Aku just suka-suka je...Walaupun apa teknologi sekali kita gunakan, semuanya bergantung kepada kita yang menggunakannya...Tapi biarlah gunakan untuk ke arah kebaikan yeee...

Aku dengan rasminya memang dah tutup akaun FB aku, sebab aku nak setia pada dia...banyak ancaman dan fitnah buat aku dari FB ni...So biarlah aku berkorban pada yang kasih...Lagipun aku dah renungkan pesanan dari Syeikh Ahmad Yassin....

klik untuk lebih jelas
 p/s : boleh hidup je aku tak ada akaun FB...


Sunday, 3 June 2012

Kata-Kata Semangat...

Kata-kata ini diilhamkan dari yang tersayang buat yang tersayang...

Bermulanya kehidupan baru mencari 
ilmu yang suci..
Berjuang dalam pengorbanan hanya 
untuk meneruskan cita..
Tegarkan hati sanubari dalam 
perjuangan suci..
agar kita sentiasa mendapat kemanisan 
dalam fisabilillah..
 
Tabahkanlah hatimu...
moga dipermudahkan segalanya oleh Allah..
Kuatkan semangatmu...
perjuanganmu akan terbalas jua..
Beranikan hatimu...
harungi segala dugaan dan cabaran..
cekalkan hatimu...
moga tak mudah putus asa..
 
Adat dalam berjuang berkorban pada 
yang kasih..
Tiada kejayaan datang tanpa 
pengorbanan yang ditempuh..
Moga segala usaha diberkati
yang Maha Esa..

 
(moga Lia kuat dan rajin-rajin belajar dan berjaya disana...
jangan nakal2x..hehe..)