Friday, 22 June 2012

Kisah Rumput dan Murid sekolah

Kisah ini aku petikan dari cerita kawan aku...yang tampak ringkas tapi memang mendalam maksudnya...

Ada suatu pagi yang tenang sekumpulan murid darjah 3 angkasa bersuka ria di padang dalam waktu pendidikan jasmani dan kesihatan(PJK)...Pagi itu adalah bebas untuk bermain apa saja asalkan jangan main mata sudah cikgu Azman cakap...hehe...sibuklah murid-murid tadi bermain dengan apa yang mereka suka,ada main bola,main badminton,main berlari dan macam-macam lagi lah...

Tiba-tiba,seorang murid yang agak pendiam,Sufian, menanyakan pada cikgu Azman..."cikgu,saya tak minat untuk bermain hari ini,saya selalu terfikirkan bagaimana mencari CINTA SEJATI ??? "...cikgu Azman agak tergamam sekejap bilamana budak darjah 3 bertanyakan soalan itu...tapi cikgu Azman tetap jawab dengan sebaiknya...Sudah menjadi tanggungjawab dia untuk mengajar apa yang betul kepada anak-anak muridnya walaupun tiada kaitan dengan subjek tersebut...

Cikgu Azman pun berkata. "okay, semua mari kumpul kat sini sekejap,cikgu nak ajar satu benda"...Murid-muridnya pun berkumpul seperti yang disuruh..."hari ini cikgu nak kamu semua cari mana rumput yang paling cantik kat padang ni lepas tu berikan kepada cikgu,lepas itu petik dan bagi kat cikgu..tapi INGAT ! tak boleh berpatah balik kena teruskan sampai kamu betul-betul kamu temui rumput yang paling cantik bagi kamu kat padang ni...Hanya sekali je tau boleh petik rumput tu "..."okay, mulakan sekarang ! "...

 Berpusulah, murid-murid tadi mencari rumput yang paling cantik kat padang...Macam-macam ragam yang dapat lihat dengan perangai sedia ada dari budak-budak darjah 3 tadi...Yang paling bersungguh semestinya Sufian,yang tanya soalan tadi...

Sufian jumpa macam-macam rumput sepanjang padang sekolah itu tapi ada yang cantik tapi tak juga dipetiknya seperti cikgu Azman nyatakan...dia pun teruskan lari berjalan...ketemu lagi rumput lagi cantik dari sebelum ni...tapi masih belum dipetik rumput itu...dalam hatinya terdetik,"Rumput didepan lagi cantik dari rumput ini kot"....Sampailah dipenghujung padang Sufian masih tak bertemu dengan rumput yang dia rasa cantik dimatanya...Sufian pun menangis...

Cikgu Azman yang mendengar tangisan itu...segera berlari ke arah Sufian...

Cikgu Azman : "kenapa kamu menangis Sufian?"
Sufian : " saya tak dapat pun rumput yang paling cantik kat padang sini..."
Cikgu Azman : "Itulah kamu Sufian...biar cikgu terangkan..."Begitulah manusia yang sentiasa tidak berpuas hati dengan apa yang ada di depan mata,kamu telah bertemu dengan rumput cantik pada mulanya tapi hati kamu masih tidak puas hati,kamu masih mahukan yang lebih baik dari itu...Itu bukannya cinta sejati...
CINTA SEJATI adalah apabila kita bertemu dengan seseorang yang terbaik buat kita,yang kita sayang dan setia, Kita akan menghargai sebetulnya apa adanya dia,walau buruk dimata orang tapi dimata kita tetap baik saja...CINTA SEJATI takkan mencari yang lebih sempurna dimatanya tapi menerima apa yang kurang dari dia sebagai pelengkap dan kekuatan buat diri kita...Begitulah cinta sejati murid-muridku...


Okay, begitu ceritanya...aku harap korang semua faham dengan tulisan aku,yang baru first time buat cerita macam ni...hehe...Maafkan segala kekurangan aku...kritiklah aku agar aku dapat jadi lebih baik dan sentiasa memperbaiki diri ke arah yang lebih baik...Aku manusia yang tak sempurna yang banyak kelemahan...

nota kaki : Hargailah siapa yang ada didepan kita, Jangan persiakan dia...Nanti dah tiada jangan sampai menyesal...Wallahualam...
Post a Comment