Friday 2 November 2012

Raya Aidiladha 2012 (26/10/2012)

Salam hari raya aidiladha aku ucapkan, belum terlambat untuk aku ucapkan salam raya kot...hihi...
entri kali ini aku nak ceritakan sikit hari raya aku tahun ini yang agak lain dari tahun2x lepas...apa yang lainnya?...

First day raya, pagi-pagi agi dah ada yang terkelakar la plak...Bersiap-siap nak pegi sembahyang raya  dalam kul 8.20...Setelah mandi,pakai baju raya,berwangi-wangi...aku dengan rendah dirinya pergi Masjid Sultan Mahmud...Sampai aje kat Masjid alih2x dah berkhutbah raya kat sane...Alamak ! ...terlepas la aku untuk sembahyang raya tahun ni...rupanya tahun ini Pihak Masjid awalkan waktunya...Rugilah aku pahala yang banyak pagi tu...=(

Lepas saja tak sempat sembahyang raya, aku dan family bersiap untuk pergi Johor...ni la yang lainnya...Biasanya lepas raya balik kampung kat Kuala Terengganu...Tahun ini kena pergi johor pasalnya nak cari pasal...hehe...takde la, pasalnya nak pergi tengok anak buah aku yang baru ! Nurin Aleesa...

Nurin Aleesa
Tapi tak best r kalau pergi jalan jauh time raya sebabnya memang sah tak rasa mood raya pom...Tahun ini jugak aku tak tengok pom orang sembelih Lembu, lagi la tak rasa mood raya tu...huhu...sadis...Dengar ceritanya kat Rumah teratak ayah bonda aku ini, Bdr Al Muktafi Billah Shah (bdr AMBS)...ada 2 orang makcik kena tanduk dengan lembu la...Bahaya woo ! ...Seorang tu kena bawak pergi hospital dan seorang lagi pesakit luar...Mujor la sumenya tak lebih teruk dari itu...Bayangkan perasaan dan kesakitan mak cik tu time kena tanduk ?...Sakit woo sampai tersentap urat kentut tau...!

Gambar hiasan
Ada yang tak best la kalau time cuti-cuti Malaysia aku ini...Berat aku naik 1kg dalam 4 hari...Fuh !...tak percaya?...kena percaya la..huhu...inilah yang aku risaukan kalau time pergi bercuti mana2x ataupun jalan jauh dari negeri sendiri...Jenis aku ni memang mudah nak naik berat badan kalau terlebih sikit makan, tu la kena jaga sokmo..nanti penyakit datang lagi la susahkan..lagi la takde orang nak kat aku..hehe...Biasa la kalau dah jalan2x negeri orang  segala jenis makan yang tak ada kat negeri kita...Nafsu nak rasa je kejanya...niat nak rasa tapi mula la melarat sampai merasa sampai kenyang..haha..tu la bahayanya Nafsu !...So korang pandai-pandai la kawal nafsu makan...tu pom bagi yang nak jaga badan la...kalau tak belasah je...haha...

Nak tahu lagi raya aidiladha aku tahun ini?...ni perenggan last la...panjang pulak aku tulis hari ini..hehe..Malam raya kedua Kakak aku buat aqiqah untuk anak terbaru dia...Memang caranya lain la dari adat orang pantai timur...Kat pontian, Johor ni...Majlisnya ada Marhaban pahtu ada la lagi acaranya...yang paling first time aku tengok...budak-budak berebut gula-gula (candy) dan duit syiling bila ada yang taburkan kat atas lantai rumah dieorang...Mulanya tu aku terkejut jugak kenapa la ramai budak-budak naik time majlis tu nak habis...Pahtu bunyi la dum dam dum dam...rupanya dieorang dah ready nak berebut duit syiling..hehe..memang agak lain dari lain...Itu la kan adat masing-masing yang memberi variasi kehidupan berbeza manusia...asalkan tak bertentang dengan agama Islam je kan...Ingat !!!

Ni Peminat-peminat aku..haha..
Okay la sampai sini dulu entri aku...jangan lupa like yeee...


No comments: