Wednesday, 20 July 2011

Parkour@Freerunning...



Ryan Doyle - Parkour Tampa,Florida...


Atas ini adalah salah satu video parkour@freerunning dari beribu video yang ada...video ini adalah antara fav aku , sbb aku minat Ryan Doyle - dh mcm idola aku la kalau dalam sukan ini...Aku pun ada minat jugak la nk jadi mcm ini...hehe...(under Practice)...hehe...


Aku cerita r sikit sejarah Parkour ini yee...Parkour asalnya dari negara Perancis yang dulunya adalah sebahagian modul latihan utk tentera mereka...Kalau di negara Amerika dipanggil Freerunning tapi pokoknya still sama je...Bagi sukan ini,Mereka mengabungkan elemen lompat,lari dan panjat dalam merentasi landskap terutamanya di bandar,mereka juga sertakan aksi2 akrobatik utk tampak lebih thrill,lebih gempak!!!.. Peserta aktiviti Parkour biasanya bergerak sepanjang laluan yang biasa belum di ketahui bentuk halangan yang dihadapi dengan hanya menggunakan badan mereka secara kreatif dan berkesan.Aktiviti parkour boleh dilakukan dimana saja asalkan byk halangan...Lagi byk halangan,Lagi la gempak kan!!!...hehe...tapi sebelum boleh melakukan Parkour pastikan anda mempunyai stamina yg mantap dan badan yg tegap so berlatih la yeee...jgn pakat tibai jek ok!!!...Pastikan mndapat bimbingan dari pakar...


sampai sini dulu...nk tahu lebih lanjut boleh klik bwh ni...


WFPF
Parkour Malaysia
Parkour tutorial
Post a Comment