Monday 6 August 2012

Facebook berhantu di bulan ramadan

Nak bikin kontroversi ke ngan tajuk macam ni?..huhu..tak pun sebenarnya, memang betul syaitan-syaitan di bulan Puasa ni diikat dan dibelenggu oleh Tuhan yang Maha Berkuasa...Tapi saja la nak cerita tentang budaya ber Facebook yang makin hari menampakkan kerancakan dalam kehidupan seharian kita...sampaikan melalaikan kita dari tanggungjawab sebenar pada hidup kita ini...inilah yang aku maksudkan dengan 'Facebook Berhantu'...yang hantu tu kita la..hehe..

Tak dinafikan aku pun adalah pelayar Muka buku yang tegar dulunya, semenjak dari laman ini belum popular di Malaysia ni...tapi sekarang aku dah tak layan facebook, pasal aku dah tutup buku...nak layan blog ni je...okay, back to the title..hehe..bukan nak kondem facebook tau tp sekadar nak share apa aku fikirkan...

Semuanya apa yang kita lakukan adalah bergantung pada diri kita sebenarnya, kalau layan facebook sampai lupa pada tanggungjawab belajar, tanggungjawab kerja, tanggungjawab rumah tangga dan tanggungjawab yang lain...memang ini la nama hantu facebook, memang perlu dijauhkan dari diri kita...kalau guna facebook untuk kebaikan, its okay.,memang diharuskan...

Macam aku dulu la, buka facebook dari malam sampai pagi...memang belajar tak tahu pergi mana, last2x apa pun tak boleh...Padahal main tiap-tiap hari benda yang sama je.,kalau difikirkan hari ni, memang menyesal dengan masa terbuang begitu je...=(

Pada bulan ramadan yang mulia ni, harap-harap jangan kita leka ber-facebook je yee...cuba latih diri untuk tidak bergantung pada laman sosial ni...cari la pahala sebanyak mungkin sementara stok masih ada ini...kita ada sebulan je dalam setahun untuk kita melatih diri tanpa diganggu syaitan...So kita sama-sama rebut peluang ini...jangan kita plak yang jadi hantu dalam bulan ramadan ni..huhu..(pesanan buat diri sendiri dan kita semua)..

Main la facebook sekadar mencari apa yang baik darinya dan biar kena pada masanya...Kadang-kadang bila ber-facebook lagi mudah plak kita nak buat dosa kan...terkutuk orang, terbuat ketupat orang(mengumpat)...ada lagi-lagi...tepuk dada,tanya iman...

Link yg menarik...
15 reasons why you should quit Fb

Wallahualam...sampai sini dulu...tegur aku kalau ada salah...

No comments: