Tuesday 27 March 2012

Parents aku restui 'Nikah gantung'...


Tetibe je kan keluar topik 'nikah'..hehe..aku tergerak hati nak buat entri sebab dari Statement Mak aku hari tu(time tengok Al-Kuliyyah)..."Mak okay je kalau nikah gantung dulu asalkan dua2 pihak setuju"...Nampak tak situ 'Green light' dari Mak aku...hehe...:) Ayah aku cool je dengar macam tu...:)

Alhamdulillah aku dapat Parents yang sporting dan memahami apa yang perlu...Jangan ingat aku dah gatal nak nikah yeee...Calon pun tak ada lagi ni, macam mana tu?...hehe...Nikah bukan perkara main- main macam main pondok-pondok time kindergarten dulu...Besar tanggungjawab untuk memikul jawatan ber'title suami atau isteri...Tapi dimana ada kemahuan disitu ada jalannya...Atas pada diri kita sendiri untuk memilih mana yang lebih baik buat diri dan orang sekeliling kita...

Apa itu Nikah gantung?...

Nikah dari segi bahasa bermaksud berkumpul atau bercampur dan dari istilah syarak pula ialah Ijab dan Qabul (akad) yang menghalalkan persetubuhan antara lelaki dan perempuan yang diucapkan oleh kata-kata yang menunjukkan nikah, menurut peraturan yang ditentukan oleh Islam.Nikah gantung adalah bagi masyarakat melayu ialah nikah dulu dan kendurinya kemudian harinya pula...Kebiasaannya berlaku bagi pemuda-pemudi yang masih belajar untuk mengelak dari zina dan juga mengelak dari makwe/pakwe dirampas orang lain...


Tapi ingat !!! Keputusan mesti sebulat suara dari kedua-dua belah pihak, persetujuan dari ibubapa adalah yang utama untuk mendapat berkat dan redha dalam perkahwinan...Insyallah...
Tak berani nak ulas banyak-banyak sbb diri sendiri tak layak nak cakap pasal agama, masih perlu banyak belajar...Sekadar menyampai apa yang baik...untuk lebih lanjut : Ustaz Nor Amin

No comments: