Wednesday 3 August 2011

Belajar untuk menerima hakikat...


Lihat pada tajuk macam berat saja untuk dibahaskan...huhu...tapi semua keberatan itu boleh dikunci jika ia datang dari hati yg pernah merasai dari pengalaman sendiri...Aku tak lah banyak sangat pengalaman dalam hidup yg baru berusia 21 tahun 10 bulan ini, aku hadir hanya utk berkongsi tentang sesetengah rasa yg kadang2 kita buntu untuk fikirkan...Hakikat kalau mengikut cabangnya memang banyak dan meliputi segenap aspek perasaan,ilmu,jiwa,hidup dan lain-lain...


Aku suka untuk mengambil sedikit masa untuk memikirkan hakikat hidup yg telah dijalani selama 21 tahun dimuka bumi serba luas ini...Dimana kita berada sekarang?siapa menemani kita dikelilingi hidup kita?bagaimana kita menjalani kehidupan kita?...Semua ini mengikut perancangan kita dan hanya ketentuan Allah yg sebetul-betulnya mengikut landasan yg tersedia...Aku suka dengan kehidupan aku sekarang yg masih dikelilingi org-org tersayang,aku bersyukur aku tidak dtg dari keluarga yg terbuang,aku bersyukur keluarga aku sederhana,tak terlalu mewah dan tak terlalu miskin...tapi tak salah kan kalau aku berusaha untuk mencapai bintang dilangit...semua itu hanya dtg dari usaha dan tawakal kerana Allah...aku belajar untuk menerima semua hakikat ini dengan hati yg ikhlas...aku belajar untuk menerima hakikat tentang cinta sesama manusia walau aku belum ketemu penamat jodoh aku...kerana aku percaya dengan jodoh yg Allah tetapkan adalah lebih baik...Aku belajar untuk menerima semua ini...Hakikat hidup ini masih panjang...masih banyak yg belum aku ketahui dan masih banyak yg masih belum aku pelajari....

Kita muslim diajar untuk menerima dengan redha dengan apa yg berlaku dan setiap peristiwa itu ada asbab serta hikmahnya...lahirkan rasa ikhlas dalam apa jua yg terjadi pada hakikat dan peristiwa itu....Jangan dipersalahkan takdir yg berlaku kerana Allah Maha Mengetahui apa yg baik pada diri kita...sekadar renungan utk diri sendiri dan semua...moga dapat input yg baik dari entri ini...belajar la untuk menerima hakikat dan bersyukur la dengan apa yg ada...tapi tak salah untuk berusaha menjadi lebih baik asalkan perjalanannya lurus dijalan Allah swt...

sekian dulu...

Aku cuma menyampaikan dari sudut hati aku yang ingin berkongsi...komen aku jika ada kesilapannya...

No comments: